با توجه به اینکه در مملکت ما هر چیزی تعریف خودش را دارد و علم آمار و روش های آمار گیری و تفسیر نتایج آن هم ازین قاعده مستثنی نیست و بعد از یک سال که آمار گرفتیم آخر معلوم نیست که این آمار از کجا آمده و چه ملاک هایی برای ورود اطلاعات وجود داشته، چه بخشی از اطلاعات یکهو حذف شده و فرمول ها چقدر دستکاری شده اند (که اگر هم همه اینها درست انجام شده باشد دیگر اعتمادی برای پذیرش نتیجه وجود ندارد) و ...، بیاییم امسال بجای اینکه صبر کنیم تا آخر سال دوباره همین ها را تحویل بگیریم، این آمار را بحال خودشان رها کنیم (حداقل تا روزی که فرهنگش را پیدا کنیم) و بجای آن هر کسی از همین اول سال، "آمار دروغ" های خودش را داشته باشد. فکر می کنم در حال حاضر همین برایمان کافی باشد.

همچنین، برای بالا بردن دقت و یکدست بودن نتایج، روش آمار گیری زیر را پیشنهاد می کنم :


تمام دروغ های روزانه خود را (بدون پارتی بازی) بشمارید و آخر شب عدد آن را در تقویم زیبایی که عیدی گرفته اید یاد داشت کنید (نگران نباشید، این کار تقویم شما را زیبا تر می کند) و در پایان سال تعداد دروغ ها را جمع زده و نتیجه را در عدد هشتاد میلیون (یک هشت با هفت تا صفر) ضرب کنید تا آمار واقعی وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری مملکت بصورت دقیق بدست بیاید و حرف و حدیثی در آن نباشد. همچنین برای بالا بردن دقت آمارگیری و اینکه حق کسی ضایع نشود (و با توجه به اینکه دیگر توافق جامعی درباره "مفهوم دروغ" نداریم)، موارد زیر را بعنوان دروغ حساب کنید :

1. مشخص است که هر کلامی که مفهومی را به شنونده منتقل کند و خلاف واقع باشد "دروغ" است و باید ثبت گردد.

2. هر رفتاری که اطرافیان (و حتی خود ما را) در مورد واقعیتی به اشتباه می اندازد (حتی اگر هیچ کلمه ای بیان نشود) "دروغ" است و باید ثبت گردد.

3. هر حرکت خلاف قانونی را اعم از گذشتن از چراغ قرمز یا پارک دوبل، دروغ به خودی (2 تا حساب می شود) حساب کرده و ثبت کنید.(توضیح اینکه در این موارد شما بخود می گویید که شما با بقیه فرق دارید و یک استثناء هستید بنابراین حق انجام دادن این خلاف ها را دارید، که البته یک دروغ بزرگ است)

4. در مورد قبلی چنانچه توجیهی برای کار اشتباه خود به ذهنتان رسید، بلافاصله یک دروغ به خودی دیگر ثبت کنید.

5. هر ادایی که در موقعیت خاصی برای رسیدن به منافعی در می آورید را به تعداد جمعی که آن ادا در آن از شما سر زده "دروغ" حساب کرده و ثبت کنید.(چنانچه دیگر متوجه نمی شوید که کدام رفتارتان ادا حساب می شود و کدام یک رفتار واقعی خودتان است بهتر است تا زمانیکه خودتان را پیدا نکرده و با خودتان آشتی نکرده اید از خانه خارج نشوید)

6. هر زرنگی که انجام می دهید تا بوسیله آن بیش از آنچه حقتان است بدست آورید را به تعداد تمام آنهایی که حقشان را از بین برده اید، "دروغ" حساب کرده و ثبت کنید.(مثال : وقتی در ترافیک سنگین وارد خط مقابل می شوید و یا وقتی که از وسط یک صف طولانی وارد می شوید ، وقتی رشوه می دهید، وقتی اختلاس می کنید و ...)

7. در مورد قبلی چنانچه مساله را بصورت جوک و خاطره برای کسی تعریف کردید، به تعداد شنونده ها (البته برای خودتان) "دورغ" حساب کرده و ثبت کنید (امیدوار باشید که شنونده عاقل و فهیم باشد و این جوک ها را برای کسی تعریف نکند یا در وبلاگش ننویسد که آن وقت باید تعداد نهایی دروغ های خود را در گوگل جستجو کنید.)

8. دروغ های مصلحتی، دروغ های پیش پا افتاده، دروغ های رفاقتی، دروغ های آبکی، خالی بندی ها، سرکاری ها، شوخی های دروغکی، دروغ های شوخکی و موارد مشابه را بجای ماسمالی کردن (و پارسال روزه گرفتم این به اون در)، "دروغ" حساب کرده و ثبت کنید.

9. چنانچه به کسی خیانت کردید (اعم از عاطفی، کاری، مالی، و غیره)، بسته به تاثیری که دروغ شما بر او می گذارد (اعم از مستقیم و غیر مستقیم) به میزان شدت تاثیر (کشنده، نابود کننده، داغون کننده و ...)، محل تاثیر (خود آگاه یا ناخود آگاه) و تعداد روزهایی که این تاثیر بر او می ماند (چند ماه، چند سال و یا احتمالا تا آخر عمر) و اینکه بخاطر وضعیتی که برای آن شخص ایجاد کرده اید، به نوبه خود چقدر دروغ خواهد گفت (وهزاران مورد دیگر)، بسته به کرمتان "دروغ" ثبت کنید.(برای ثبت، ممکن است به چندین تقویم احتیاچ پیدا کنید)

10. در مورد قبلی چناچه توجیهی به ذهنتان نزدیک شد، قبل از هرگونه جو سازی و فرافکنی، تعداددروغ ها را به توان 10 رسانده و ثبت کنید.

11. چنانچه در حرف ها ورفتار طرف مقابلتان متوجه هر یک از انواع دروغ های ذکر شده ( و ذکر نشده) شدید و به روی مبارک نیاوردید، به اندازه او، خود را شریک جرم و دروغ های او را برای خودتان ثبت کنید.

12. چنانچه برای افزایش لایک، بازدیدکننده، طرفدار و یا فروش بیشتر، برتر جلوه دادن حزب سیاسی مورد علاقه خود ویا توجیه باور و یا طرز فکری (که خودتان نمی دانید از کجا آمده و فقط منافع شما در آن است) و یا صرفا برای بازی با احساسات خواننده، مطلبی را از خودتان ساختید (ویا کپی کردید) که با دنیای واقعیت ها ارتباطی نداشته ولی آن را بعنوان اتفاقی که افتاده و یا راه حلی آزمایش شده و یا داستانی تاریخی به خوانندگان خود قالب کردید و یا اینگونه مطالب را لایک و یا بازنشر یا لینک کردید، به تعداد همه این ها، "دروغ" حساب کرده و ثبت کنید.

13. و در نهایت هر اقدامی را که در جهت گسترش و نشر فرهنگ دروغ، تقلب و ریا، وارونه نمایی، سیاه نمایی، سفید نمایی، کم نمایی، زیاد نمایی، زشت نمایی، قشنگ نمایی، نشر جهل و خرافات، پنهان کردن واقعیات، غلط جلوه دادن واقعیات، بزک کردن واقعیات، نادیده گرفتن واقعیات، خود گول زنی، دیگر گول زنی، تبلیغات دروغین و ضد تبلیغات، تخریب دیگران، مظلوم نمایی، ظالم نمایی و ... از طریق دروغ و ریاکاری و غیره انجام دادید، بدون توجه به اینکه چقدر برایتان توجیه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، عقیدتی، فیزیکی، شیمیایی، متافیزیکی و غیره دارد، به میزان لازم "دروغ" حساب کرده و ثبت کنید.

پیشنهاد می کنم در انتهای سال و برای محاسبه عدد نهایی، از یک کامپیوتر با حد اقل 8 گیگابایت رم استفاده کرده و قبلا سیستم عامل خود را بروز رسانی کنید.با تشکر از اینکه در حفظ و نشر آمار تلاش می کنید و بر این باورید که "واقعیت تلخ هزار بار بهتر از دروغ زیباست".